Tuesday, June 10, 2014

Misterija: Da li su jednojajčani ili dvojajčani blizanci?

Ovo se pitamo od kada smo saznali da čekamo blizance, ali nismo se usudili odmah da pitamo doktora. Negdje u petom ili šestom mjesecu pitala sam ga da li može da mi kaže da li su jednojajčani ili dvojajčani blizanci, a on me je blijedo pogledao i rekao "Gospođo, ja to ne mogu da vam kažem. Otkud ja da znam jesu li jednojajčani ili dvojajčani?". Bila sam malo zatečena, mislim, ako on ne zna, a kako onda ja da znam?? 

Slika sa mog ultrazvuka
 
O blizancima i vrstama blizanaca nisam znala ništa više od toga da mogu biti jednojajčani i dvojajčani, te da ako su različitog pola, onda su definitivno dvojajčani. Kasnije sam se informisala da to što meni izgledaju "odvojeni" u materici ne mora nužno da znači da su dvojajčani. Dilema se nastavila. Krajem šestog mjeseca sam bila na 3D ultrazvuku, nadajući se da ću otkriti nešto više. Nije da je to neka veoma bitna stvar, ali prosto, zanimalo me je. Tada mi je doktorica rekla da jesu dvojajčani. Ne znam na osnovu čega je zaključila, ali ako se dobro sjećam rekla mi je da je to zbog toga što je jedna posteljica naprijed, a druga pozadi. Kada sam se porodila i upitala trećeg stručnjaka, dobila sam isti odgovor, da su blizanci dvojajčani.

O našim zbrkama ko je ko u prvim danima kod kuće već sam pisala (ovdje), a narednih mjeseci dilema se nastavila. Ljudi nisu mogli da ih razlikuju, ni oni bliski nama koji su ih svakodnevno gledali i njegovali, a ni velika većina onih koji su ih viđali povremeno ili u prolazu. Nailazili smo i na one koji bi odmah vidjeli razliku, ali veoma su rijetki oni koji i dan danas mogu odmah da vam kažu ko je O. a ko D. Rekla bih da svi osjete olakšanje kada muž ili ja pogriješimo ime, "Eto, i vi griješite", ali mi griješimo zato što u tom trenutku ne obratimo pažnju, ne zato što ih ne razlikujemo. 

Nakon mnogo pitanja da li su ili nisu dvojajčani, stvarno sam se zamislila kako to ne može da se zna, pa sam malo istraživala. Iznenadila sam se kada sam naišla na sajt u regionu posvećen samo i isključivo blizancima! Na sajtu Registra Blizanaca pronašla sam nešto blisko odgovoru koji smo tražili. Naime, ovdje sam saznala da postoji više vrsta blizanaca, a ne samo jednojajčani i dvojajčani! Blizanci mogu još da budu "slika u ogledalu" identični blizanci, kao i polu-identični blizanci. Ovo je bilo novo otkriće za mene, pa sam nastavila da istražujem, pokušavajući O. i D. da smjestim negdje.

Jednojajčani ili monozigotni blizanci se razvijaju iz jedne jajne ćelije, koja je oplođena jednim spermatozoidom. U određenom stadijumu razvoja, embrion se razdvaja na dva dijela i kao rezultat se dobijaju dvije identične bebe.

Dvojajčani ili dizigotni blizanci nastaju kada se tokom jedne ovulacije dvije jajne ćelije oplode sa dva različita spermatozoida. One se dalje nezavisno razvijaju u materici. 
 
Polu-identični blizanci nastaju kada se jedna neoplođena jajna ćelija dijeli prije oplodnje i tada je oplode dva odvojena spermatozoida.

"Slika u ogledalu" identični blizanci nastaju kada se jedna jajna ćelija dijeli nešto kasnije nego kod tipičnih jednojajčanih blizanaca. Iako je jaje i dalje veoma malo kada se dijeli, ono već ima lijevu i desnu stranu. 



Izvor: Google

O zigotnosti blizanaca, više se možete informisati ovdje, gdje sam i ja pronašla odgovor na svoje pitanje:
"Istraživanja pokazuju da je u većini slučajeva (oko 95%) moguće reći da li je u pitanju monozigotni ili dizigotni par blizanaca jednostavnim poređenjem po sličnostima u boji očiju i kose, građi tela i crtama lica, tokom njihovog odrastanja. Roditelji i vrlo bliski prijatelji i članovi porodice će primetiti nijanse po kojima se blizanci razlikuju, ali ukoliko ih nastavnici i drugovi ne razlikuju, onda su verovatno u pitanju monozigotni blizanci."

To će reći da ja i dalje ne znam da li su jednojajčani ili dvojajčani blizanci, jer neko ih razlikuje, a neko i dalje ne. Pretpostavljam da nam ostaje jedino DNK analiza. Pošto su moji dječaci premali da bi učestvovali u istraživanju Registra Blizanaca, a s obzirom na to da je DNK analiza prilično skupa, mislim da ćemo pričekati dok ne dostignu punoljetstvo, pa da se sami pridruže istraživanju, ako to budu željeli. 

Da li i vi razmišljate o tome kojem tipu pripadaju vaši blizanci? Ili možda to već znate? 


Pratite moj blog na Bloglovin

6 comments:

  1. Meni je cela ova priča oko jednojajčanih i dvojajčanih blizanaca jako zanimljiva.
    Nisam znala da to nije tako lako utvrditi, mislila sam da doktori to odmah "vide".

    ReplyDelete
    Replies
    1. To sam i ja mislila, pa kada mi je doktor rekao kako on to ne može da mi kaže, bila sam potpuno zatečena! Kako doktor može to da ne zna?! Inače mislim da kod nas I nema nekog doktora koji je specijalizovan za slučajeve blizanaca. Ali eto, kasnije sam saznala i za ovakve slučajeve. Ja pretpostavljam da su dvojajčani, ali s obzirom na to da ih ljudi oko nas teško ili nikako ne razlikuju, ostaje nam samo DNK analiza...

      Delete
  2. Meni su odma rekli da su jednojajcani , da su u istu pisteljicu i da dele plodovu vodu.
    Da izmedju njih ne postoji pregrada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Super je kada su odmah mogli da vide. Kod takvih slučajeva obično odmah znaju. Da smo negdje u inostranstvu, sigurno im ni onda ne bi bio problem da znaju na samom početku, ali kod nas je to potpuno druga priča.

      Delete
  3. Imam 2 dječaka od skoro godinu ipo dana. Također ne znam sa sigornošću da li su dvo ili jednojajčani. Prvo su mi rekli da su dvojajčani pa da su jednojajčani. Sliče dosta ali nisu identični tako da ne znam...

    ReplyDelete